دوشنبه ، 1397.9.26

محوطه دانشگاه

قرائت خانه

آخرین اخبار :

کارشناسی ناپیوسته ترمی

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی مهندسی تکنولوژی کنترل

1-تعریف و هدف:

هدف این برنامه تربیت مهندسی تکنولوژی در رشته کنترل با گرایشهای ساخت و تولید، فرآیند، ابزار دقیق است که بر اساس نظام آموزشهای علمی-کاربردی و با توجه به پدیده های مدرن در فناوری های سیستم های کنترل و ابزار دقیق طراحی و تدوین شده است.

2- اهمیت و ضرورت:

سیستمهای کنترل اتوماتیک و ابزار دقیق در خط تولید کارخانجات، نیروگاهها، پالایشگاهها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب در مراکز صنعتی برای مهندسین برق مشاغلی با نامهای کارشناس برق و ابزار دقیق و یا کارشناس ابزار دقیق و کنترل پیش بینی شده است که کمتر متخصصین این مشاغل در بین فارغ التحصیلان مراکز عالی وجود دارد. از این رو پرورش کارشناسانی در گرایش های مختلف کنترل و ابزار دقیق با داشتن دانش پایه ای قوی در برق ضروری به نظر می رسد.

3- نقش و توانایی فارغ التحصیلان:

-طراحی، پیاده سازی و راهبری سیستمهای اتوماسیون صنعتی، کنترل صنعتی، و ابزار دقیق

- نظارت بر فرآیند نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری سیستم های اتوماسیون صنعتی، کنترل صنعتی، و ابزار دقیق

- برنامه ریزی، نگهداری و عیب یابی سیستم های کنترل کامپیوتری

 

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی تأسیسات حرارتی و برودتی

1-تعریف و هدف:

این برنامه بر اساس نظام آموزشهای علمی، کاربردی گروه هشتم شورایعالی برنامه ریزی و بر مبنای آموزشهای علمی- کاربردی طراحی و تدوین شده است.

هدف این دوره تربیت کارشناس علمی- کاربردی در رشته تأسیسات حرارتی و برودتی است به طوری که دانش و مهارتها ی لازم را در زمینه طرحهای صنعتی و مدیریتی خدماتی، فرا گرفته باشد.

2- اهمیت و ضرورت:

با توجه به ضرورت ایجاد فضای آرام بخش جهت راحتی انسان در ساختمانهای آموزشی، مسکونی، صنعتی و ... همچنین انجام فرآیندهای سردسازی و انجماد خانگی، صنعتی، نیاز مبرم کشور به تربیت نیرهای انسانی کارآمد که دانش مربوط به این رشته را با توانائیهای کاربردی آن بصورت توام داشته باشند احساس می گردد.

3- نقش و توانایی فارغ التحصیلان:

پس از پایان دوره کارشناسی ناپیوسته از فارغ التحصیل انتظار می رود:

1-3  طرح و محاسبه انواع سیستمهای تهویه مطبوع

2-3   طرح و محاسبه انواع سیستمهای تبرید و سرد خانه

3-3  مدیریت، اجرا و بهره برداری سیستمهای تهویه مطبوع

4-3  مدیریت، اجرا و بهره برداری تبرید و سرد خانه

را انجام دهند.

 

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی تکنولوژی الکترونیک

1-تعریف و هدف:

هدف این برنامه تربیت کارشناس علمی- کاربردی در رشته الکترونیک است که اطلاعات و مهارتهای کافی در زمینه نظری و عملی مشاغل  مرتبط با الکترونیک را کسب مینماید.

2- اهمیت و ضرورت دوره:

پیشرفت علم الکترونیک سبب رشد سریع تکنولوژی و توسعه کشورهای صنعتی گردیده است. تدریجا سیستم های الکترونیکی جایگزین سیستم های قدیمی ما میشود و کمبود متخصص در این زمینه قطعا در راه اندازی و نگهداری و کنترل دستگاهها اثر منفی خواهدگذاشت. از این لحاظ است که تربیت نیروی انسانی کارآمد در صنایع امری ضروری بنظر می رسد.

3- نقش و توانایی فارغ التحصیلان:

فارغ التحصیلان قادر به انجام امور زیر می باشند:

1-3  کار با سیستم های میکرو  و کنترل صنعتی

2-3  تجزیه و تحلیل مدارهای الکترونیکی

3-3  شناخت و کاربرد مدارهای مجتمع و مانع نصب

 

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی تکنولوژی متالورژی و ذوب فلزات

1-تعریف و هدف:

هدف این دوره تربیت کارشناس علمی- کاربردی در رشته متالورژی و ذوب فلزات است که بر اساس نظام آموزشهای علمی-کاربردی گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تدوین شده است. کارشناس ( علمی- کاربردی ) متالورژی و ذوب فلزات فردی است که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه های ذوب فلزات و ریخته گری  آنها به منظور اجرا در طرحهای مختلف فرا گرفته باشد.

2- اهمیت و ضرورت:

با توجه به ضرورت خودکفایی کشورزمینه تهیه قطعات صنعتی از طریق ذوب فلزات و متالورژی با کیفیت برتر که کل صنایع کشور به آن بستگی تام دارد، نیاز مبرم صنعت متالورژی به تربیت نیروی انسانی کارآمد در این تخصص بدلیل وابستگی شدید کلیه صنایع به این رشته بیش از پیش احساس می شود. بدیهی است که تولید چنین قطعاتی می تواند باعث تقویت صادرات غیر نفتی نیز گردد.

3 - نقش و توانایی فارغ التحصیلان:

پس از پایان دوره کارشناسی ناپیوسته از فارغ التحصیل انتظار می رود:

-تجزیه و تحلیل شیمیائی و ساخت قطعات ریخته گری

- احداث کارگاههای ذوب فلزات و ریخته گری

-برنامه ریزی و سرپرستی کارگاه و آزمایسگاه های ذوب فلزات و ریخته گری را داشته باشد.

-برنامه ریزی ساخت قطعات ریخته گری

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی تکنولوژی جوشکاری

1-هدف از اجرای دوره:

هدف تربیت کارشناسان تکنولورژی جوشکاری می باشد تا به موازات مهندسین علمی مرتبط با این رشته بمنظور استفاده بهینه از شرایط موجود صنایع در مشاغل اجرائی از قبیل بهره برداری، تعمیر و نگهداری، سفارش متشین آلات، نصب و احداث تاسیسات و یا طراحی محصولاتی که نیاز به دانش تئوریک بسیار بالا و تجهیزات پیچیده فنی ندارد به فعالیت بپردازند.

2- ضرورت و اهمیت اجرای دوره:

جوشکاری و برشکاری از معمولترین فرآیندهای تولیدی است که در ساختن قطعات بزرگ ماشین آلات صنعتی، اسکلتهای فلزی، مخازن تحت فشار و پلهای عظیم مورد استفاده قرار می گیرد این فرآیند در واحدهای صنعتی که دارای سیستم تولید سفارشی با پروژه ای می باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرف قابلیت اتوماسیون و اعمال روشهای مکتنیزه امکان اجرای جوشکاری را در شرایط مختلف امکان پذیر ساخته است  همچنین امر تغییرات گسترده ای در طرز کار و چگونگی بهره برداری از این فرآیند و به تبع آن مسائل تئوریکی که بئنبال می آید را باعث گردیده است.

 در دنیای صنعتی امروز دهها وسیله جوشکاری ابداع گردیده است، انواع فلزات غیر آهنی، فولادهای مخصوص و آلیاژهای بیشمار آنها از طریق جوشکاری بهم متصل میشوند. هرچند روشهای اتوماتیک جوشکاری، از طرفی کیفیت جوش را افزایش داده و از طرف دیگر زمان فرآیند را به حداقل ممکن رسانده اند اما وجود دستگاهها و امکانات سخت افزاری در این زمینه کافی نیست و تنها با آموزش صحیح و کامل نیروی انسانی می توان به ضریب اطمینان لازم برای تضمین فعالیتهای تولیدی جوشکاری دست یافت. در حقیقت آموزش هدفمند و برنامه ریزی شده پلی است بین آنچه که هستیم و آنچه باید باشیم که این امر از جمله هدفهایی است که برگزاری این دوره دنبال می کند.

3- قابلیت و توانائیهای مورد انتظار از فارغ التحصیلان دوره کارشناسی علمی- کاربردی جوشکاری:

فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در واحدهای مختلف صنعتی از جمله پالایشگاهها، شرکتهای پتروشیمی، سازندگان مخازن تحت فشار و بویلر، صنایع اتومبیل سازی، صنایع کشتی سازی، سازندگان اسکلت های قلزی و پلها به فعالیت های ذیل بپردازند.

-به عنوان مدرسین علمی- کاربردی درئس دوره های کاردانی علمی کاربردی

- نظارت بر ساخت سازه های فلزی

- نظارت بر ساخت مخازن تحت فشار

-ارائه روش و نظارت بر کنترل کیفی محصولات جوشکاری شده

-طراحی و تعیین دستورالعمل های اجرائی

- ارائه برنامه های تعمیر و نگهداری دستگاههای جوشکاری

-ارائه طرحهای اصلاح و بهبود فرآیندهای مختلف جوشکاری

- ارائه طرحهای اتوماسیون متناسب با پروژه های جاری در واحدهای صنعتی

 

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی فناوری ساخت و تولید- قالبسازی

1-تعریف و هدف:

این برنامه بر اساس نظام آموزشهای علمی، کاربردی گروه هشتم شورایعالی برنامه ریزی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و بر مبنای آموزشهای علمی- کاربردی طراحی و تدوین شده است.

هدف این دوره تربیت کارشناس علمی- کاربردی در رشته ساخت و تولید- قالبسازی است به طوری که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه انواع قالبهای سرد و گرم به منظور اجرای فعالیت در طرحهای مختلف فرا گرفته باشد.

2- اهمیت و ضرورت:

با توجه به ضرورت خودکفایی کشور در زمینه تهیه و تولیدقطعات صنعتی با قالب و نیاز مبرم صنعت قالبسازی به تربیت نیروی انسانی کارآمد در این تخصص، ضرورت تهیه برنامه کارشناسی ناپیوسته ساخت وتولید- قالبسازی احساس می گردد.

3- نقش و توانائی فارغ التحصیلان:

3-1  تهیه قالب جهت تولید قطعات فلزی و غیر فلزی

3-2  ایجاد کارگاههای قالبسازی

3-3  برنامه ریزی و سرپرستی کارگاههای قالبسازی

3-4  تعمیر و بازسازی قالبهای فرسوده و معیوب

3-5  کنترل و کیفیت قالبهای ساخته شده

3-6  همکاری در آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز در این زمینه

 

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی فناوری  طراحی و نقشه کشی صنعتی

1-تعریف و هدف:

هدف این دوره تربیت کارشناس علمی- کاربردی در رشته نقشه کشی صنعتی است که بر اساس نظام آموزشهای علمی-کاربردی گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تدوین شده است. کارشناس ( علمی- کاربردی ) نقشه کشی صنعتی فردی است که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه های طراحی و نقشه کشی به منظو راجرا در طرحهای مختلف را فرا گرفته باشد.

2- اهمیت و ضرورت:

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در جهان و ضرورت خودکفایی در صنایع کشور نیاز مبرم صنایع  در زمینه طراحی و نقشه کشی صنعتی ، اهمیت تربیت نیروی انسانی کارآمد در این رشته بیش از پیش احساس میشود بدیهی است اجرای این برنامه و تربیت نیروی کارآمد در رشته مذکور می تواند گام موثری در امر پیشرفت، تقویت و بهینه سازی تولیدات صنعتی گردد.

3- نقش و توانائی فارغ التحصیلان:

پس از پایان دوره کارشناسی ناپیوسته از فارغ التحصیل انتظار می رود:

1-3   طراحی و تهیه نقشه مکانیزم های مختلف ( قالب ها، قیدها، ماشین ها، قطعات صنعتی و غیره )

2-3  نقشه برداری صنعتی ( مهندسی معکوس )

3-3  نقشه کشی صنعتی ( استفاده از نرم افزارهای مختلف جهت تهیه نقشه های صنعتی )

4-3  تهیه اسناد و مدارک فنی

5-3  آموزش پرسنل تحت سرپرستی

6-3  بازرسی و کنترل

 

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی فناوری  مکانیک - ماشین ابزار

1-تعریف و هدف:

این برنامه براساس نظام آموزشهای علمی-کاربردی گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر مبنای آموزشهای علمی-کاربردی طراحی و تدوین شده است.

هدف این دوره تربیت کارشناس علمی-کاربردی در رشته ساخت و تولید- ماشین ابزار است بطوری که دانش و مهارتهای لازم را در زمینه ساخت و تولید قطعات به منظور اجرای فعالیت در طرحهای مختلف فراگرفته باشد.

2- اهمیت و ضرورت:

باتوجه به ضرورت خودکفایی کشور در زمینه تهیه قطعات صنعتی از طریق بهره برداری با کیفیت بالا و نیاز مبرم صنعت ماشین ابزار به تربیت نیروی انسانی کارآمد در این تخصص، ضرورت تهیه برنامه کارشناسی ناپیوسته ساخت و تولید –ماشین ابزار احساس می گردد.

3- نقش و توانائی فارغ التحصیلان:

تجزیه و تحلیل روشهای ساخت و تولید قطعات

احداث کارگاههای تراشکاری، فرزکاری و سنگزنی باتوجه به نیاز صنعت

برنامه ریزی و سرپرستی کارگاههای ماشین ابزار

برنامه ریزی و ساخت قطعات

کنترل کیفیت قطعات تولید شده

آموزش و تربیت نیروی انسانی موردنیاز در زمینه مربوطه

آموزش افراد تحت سرپرستی

 

دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی فناوری  ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

1-تعریف و هدف:

لزوم توجه به نقش اساسی و مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش های زیر بنائی اقتصاد کشور و نیاز به این فناوری در تدوین برنامه های توسعه اقتصادی و همچنین پیشرفت فوق العاده سریع و گسترده سیستمهای مخابراتی و فناوریهای بکار گرفته شده و تحقیقات عمیق وسیع در بهبود این ابزارها برای ارائه خدمات بهتر، ایجاب می نماید. تا متخصصانی تربیت گردند که از طریق دانش فنی و آشنایی علمی وعملی با فناوریهای موجود در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های تخصصی مربوطه آماده تصدی شغل یا مشاغل خاص از مجموعه مشاغل ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح کارشناسی باشند.

2- اهمیت و ضرورت:

طول دوره مهندسی ICT (کارشناسی نا پیوسته علمی-کاربردی) با احتساب کارآموزی در نظام واحدی به مدت 2 الی 3 سال است و کلیه دروس آن در 4 الی 6 ترم برنامه ریزی خواهد شد.طول هر ترم 16 هفته و هر واحد درسی به صورت نظری 16 ساعت و بصورت عملی (آزمایشگاهی 32 ساعت) و به صورت کارگاهی 48 ساعت در هر نیمسال تحصیلی است.جمع واحدهای این مقطع بدون احتساب واحدهای دروس جبرانی و کارآموزی برابر 67 واحد است که حدود 45 درصد ساعات درسی عملی و 55 درصد  ساعات دروس نظری را تشکیل می دهند.دوره کارآموزی متشکل از 120 ساعت کار عملی است.تعداد ده گرایش در این مقطع در نظر گرفته شده است که دانشجو به کمک استاد راهنما متناسب با علاقه و توانائی خود یکی از گرایشها را انتخاب نموده و 11واحد با احتساب پروژه و کارآموزی در گرایش مربوطه می گذرانند.لازم است دانشجو کارآموزی و پروژه خود را متناسب با گرایش مورد نظر انتخاب نماید.

3- نقش و توانائی فارغ التحصیلان:

دوره کارشناسی ICT به منظور احراز توانائی های زیر برنامه ریزی شده است و فارغ التحصیلان این دوره مهارتها و آمادگی های زیر بدست خواهند آورد.

شناسایی فناوری اطلاعات و ارتباطات و آمادگی کار در بخش های مختلف ICT  کشور در سطح کارشناسی و ارتقاء دانش فنی در محیط کار

نصب، آزمایش و راه اندازی سیستم های ICT کشور

نگهداری صحیح و بهره داری از سیستم های مختلف منصوبه در شبکه های ICT

برآورد تجهیزات و ابزار لازم در اجرای پروژه های ICT

اجرای دستورات مداری، نظارت و هدایت پروژه های ICT

تنظیم و اجرای برنامه های دوره ای سیستمهای ICT  کشور و صدور دستورالعمل های فنی مورد نیاز

سرپرستی کاردان های IT و ICT در زمینه های مختلف و تنظیم برنامه آموزش دوره ای برای ارتقاء دانش فنی آنان در محیط کار.

تجزیه و تحلیل مشکلات فنی کار و تنظیم گزارشات فنی ادواری و ارزیابی کمی و کیفی امکانات شبکه های ICT  ایران

آمادگی تحقیق و ارائه تکنیک های جدید در زمینه استفاده جامع تر از امکانات ICT موجود و اعمال روشهای بهینه در زمینه های تخصصی مربوطه

مطالعه و تحقیق در سیستمهای نوین ICT مورد استفاده در ارتباطات و فناوری اطلاعات و اعمال استانداردهای جدید در زمینه های تخصصی

ارائه پیشنهادات برای بکارگیری فناوریهای جدید ICT  در کشوربا ارائه طرحهای نو برای روشهای مناسب توسعه و یا تطبیق فناوری ICT

مستند کردن تجارب کاری تجزیه و تحلیل و بکارگیری آنها در بهره وری از امکانات ICT موجود در کشور.

آشنایی با کاربردهای فناوری اطلاعات و نحوه بکارگیری آن.

 


تاریخ انتشار : 1391-11-25 | ساعت انتشار : 11:28:06